autorstwa Zaytun Ensemble we współpracy z Alicją Hałas, Jackiem Hałasem, Mariią Lisovską, Aną Esteban Carretero i Julią Hałas
16.09.24
Przedstawienie, którego akcja przemieszczała się przez przestrzeń sklepu, dotyczyło tematyki kamienia – zarówno naturalnego, jak i sztucznego – w kulturze i naturze, mając na celu budowanie mostu między tymi dwoma obszarami. Różnorodne historie i obrazy związane z tą tematyką stanowiły podstawę spektaklu, który odbywał się w trzech częściach sklepu. Podczas procesu tworzenia artyści zgłębiali znaczenie kamienia, odnajdując wspólne punkty między sobą, a także nowe znaczenia dla sklepu. Poprzez konfrontację z kamieniem chcieli umieścić jego symbolikę w nowym kontekście. Na głębszym poziomie pozwoliło to także zbadać, co ten materiał – kamień – mówi o nas i naszej tożsamości.
Publiczność początkowo zebrała się na zewnątrz sklepu, gdzie mogła doświadczyć performatywnej części z elementami dźwiękowymi. Następnie została zaproszona do wnętrza, gdzie zanurzyła się w opowieści przekazywane za pomocą elementów teatralnych, muzycznych i wizualnych. Na koniec widzowie zostali ponownie wyprowadzeni na zewnątrz, gdzie po lewej stronie sklepu, na scenie z płynnego kamienia, przedstawienie zakończyło się sceniczną i interaktywną kompozycją muzyczną.
Performatywne dzieło przyciągnęło widzów ze Stolca, Szczecina i okolic. Artyści spędzili wieczór w Markecie Groseria, opowiadając i wymieniając się historiami z różnorodną publicznością.
Spektakl „Historie z kamienia” został stworzony przez interdyscyplinarny zespół na podstawie pomysłu Malika Meyera. Pierwszą część spektaklu wyreżyserowała Ola Supernak, a scenografię zaprojektował i wykonał Marcel Tadeusz Jarocki. Towarzyszyła im praca dźwiękowa Kolji Krafta.
W drugiej, wewnętrznej części przedstawienia wystąpili Alicia Hałas, Jacek Hałas, Mariia Lisovska, Jules Rodgers i Ana Esteban Carretero. Segment ten został wyreżyserowany i zaprojektowany przez Julię Hałas.
Na zewnątrz, na scenie płynnego kamienia, wystąpili Katarzyna Kupiec i Kolja Kraft pod kierunkiem Malika Meyera. Scenografia – dynamiczna gra elementów kamiennych i wizualnych – została stworzona przez Julię Hałas i Kolję Krafta, co stworzyło wyjątkowy nastrój.
Przedstawienie zakończyło się występem Jacka Hałasa, który grając na kamiennym instrumencie, wyprowadził publiczność z ciszy i zaprosił do podążania za kamienną muzyką.